Potrebujeme si stále pripomínať, že žijeme v najdemokratickejšom a najbohatšom období ľudskej histórie? Že celosvetovo klesá chudoba, zlepšujú sa ľudské práva, vo vojnách zomiera menej ľudí a omnoho viac matiek a detí prežije pôrod, že v Japonsku, Fínsku alebo Slovinsku sa spoločnosť a zákony výrazne posunuli k ľudskejšiemu vnímaniu LGBT komunity? Je dnešný svet naozaj také skazené miesto alebo je náš pohľad na svet pokrivený skrz na skrz?

Opustite „Bad News Bubble“

Správy šíriace negatívne informácie sú skvelý biznis. Zarába na nich bulvár, komerčné televízie, rádiá, ale aj množstvo serióznych médií. Vojna v Sýrii, terorizmus v Európe, utečenecká kríza, Severná Kórea, globálne otepľovanie, kybervojna, fake news. Chtiac či nechtiac, toto všetko je obsah, ktorý čitatelia a diváci radi čítajú a sledujú. Má to aj svoje psychologické opodstatnenie. Negatívne informácie zarábajú tým, ktorí ich tvoria, ale aj tým, ktorí ich šíria. Je to fungujúci biznis model.

Prísun negatívnych správ je enormný a ani zďaleka sa nechystá na ústup. Bolo by naivné myslieť si, že sa to zmení a zo dňa na deň bude vyváženejšieho obsahu viac. Koniec koncov, hlavným dramaturgom výberu informácií sme a vždy budeme v prvom rade MY. No a i keď by sa mohlo zdať, že si to všetci plne uvedomujeme, nie je to tak. Nech už si o sebe myslíme, že sme akokoľvek bystrí a máme nad vecami nadhľad, je veľmi ľahké upadnúť do apatie, vnímať len negatívne informácie a následne ich nevedome šíriť, i keď len v „nevinnej“ debate s kamošmi pri pive.

Pred pár dňami som sa rozprával s kamarátom Ferom, ktorý sa v rámci vlastného experimentu odhlásil z odberu informačných portálov na sociálnych sieťach. Nie že by nechcel byť informovaný alebo mal nutkanie zakrývať si oči pred všetkým, čo sa okolo neho deje. Urobil to preto, lebo prísun informácií (v pomere 80:20 v prospech tých negatívnych), ktoré bombardujú „feed“ každú minútu, je vážne priveľa. Úplným peklom sú mobilné notifikácie. Jeho experiment trvá ešte len 19 dní, no výsledkom sú spokojnejšie rána a krajšie večery. A možno práve to je kľúčom k tomu, aby sa mohol lepšie sústrediť a premýšľať nad vecami v úplne iných súvislostiach a perspektívach.

„Dôležité je udržiavať rovnováhu a vnímať svet skrz racionálny pohľad.“

Nie je dobré sa úplne izolovať. Svet trápia mnohé problémy – nárast pravicového extémizmu, utečenecká kríza, vojnové konflikty v Afrike, globálne otepľovanie a mnohé iné. Je našou povinnosťou, aby sme urobili všetko, čo je v našich silách a aby sme sa pokúšali meniť veci k lepšiemu, ideálne v bezprostrednom okolí. Dôležité je udržiavať rovnováhu a vnímať svet skrz racionálny pohľad.

Vyskúšajme to inak

Začnime sledovať viac vedeckých a odborných médií (pokojne pridajte do komentárov tipy), inšpiratívne osobnosti, neziskové organizácie a študujme históriu. Uvedomme si, že veci môžeme meniť len vtedy, ak máme odhodlanie a vidíme ten pohár viac poloplný ako poloprázdny. Aj na Slovensku sa dejú pozitívne veci, len si ich musíme viac všímať a podporovať ich. Buďme sami sebe obsahovými dramurgmi, sledujme ľudí, ktorí chcú meniť veci k lepšiemu a doprajme si vyvážený obsah.

Možno vám uniklo

Ak ste sa posledných pár týždňov topili v mori negatívnych správ, možno vám unikli zaujímavé a inšpiratívne rozhovory s ľuďmi, ktorí tvoria naozajstné hodnoty. Dizajnér Rudolf Letko vyslovil skvelé myšlienky o tom, že ľudia by nemali len tak sedieť na zadku, ale mali by sa stretávať s konkurenciou, osobnými idolmi a pýtať si od nich spätnú väzbu. Katarzia v rozhovore hovorila o dôležitosti empatie voči ostatným a tiež o tom, že tých, ktorí neboli “osvietení“, môžeme zachrániť silnejšou informovanosťou. Peter Fabor sa snaží vnímať veci pozitívne a rozmýšľa, ako tie negatívne zmeniť. Janko Mernik z Vojvodiny hovoril o tom, že pokiaľ štát funguje tak, ako má, mala by v ňom byť tolerancia.

Výber správ, ktoré denne sledujete, máte vo vlastných rukách. Neváhajte sa prihlásiť k odberu našich noviniek a nechajte si e-mailom posielať myšlienky ľudí, ktorí tvoria hodnoty a menia našu spoločnosť k lepšiemu. Je to na vás.

Niečo normálne do inboxu