Hana Winkel: Človeku, ktorý spoločnosti nastavuje zrkadlo, je ľahšie vynadať, ako začať so sebou niečo robiť

Keď sa dívam na hromady kozmetiky niektorých youtuberiek, mám z toho pocit zúfalstva.

2. 2. 2020

Helena Sisková

Hana Winkel pred pár rokmi natáčala na YouTube videá o kozmetike a makeupe, postupne však úplne zmenila svoju tvorbu a dnes svojich sledovateľov informuje o ekológii, minimalizme a udržateľnom spôsobe života. Okrem toho otvára aj témy duševného zdravia, menštruácie či ženského sebavedomia. 

Je tvorba obsahu na YouTube či Instagrame skutočná práca?

Každý predsa môže robiť, čo chce, čo ho baví. A ak ho to živí, prečo by nebola? Mnoho ľudí si myslí, že skutočná práca je stav, keď o šiestej ráno vstaneš, ideš niekam preč, si tam osem hodín a potom ideš domov. Doma nadávaš a tešíš sa na víkend. A cez víkend zas nadávaš, že už zase bude pondelok.

Ľudia, ktorí pracujú z domu, často dostávajú otázku typu: „Kedy si už nájdeš skutočnú prácu?“ Ja v tom ale nevidím rozdiel. Ak svojou činnosťou zarábam a živí ma, je to skutočná práca.

Prečo dnes podľa teba slovo influencer ľuďom prekáža?

V prvom rade si myslím, že poriadne nevedia, čo znamená. A potom mám pocit, že pre niekoho je skrátka ťažké pochopiť, ak má človek, ktorý točí na Youtube, vplyv na ostatných. Pretože prečo by ho mal mať práve on? Prečo ho ľudia sledujú? A tak ďalej.

Hanbila si sa niekedy za to, že si youtuberka?

Nikdy som sa vyslovene nehanbila ani to neľutovala. No je pravda, že v minulosti, keď som o sebe povedala, že som youtuberka, obratom prišla otázka: „O čom točím?“ Keď som vysvetlila, že robím dievčenské videá o kozmetike, videla som, ako v očiach ostatných moje IQ rapídne kleslo. Takže nie, nehanbím sa, no povedala by som, že dnes, keď natáčam o udržateľnosti a ekológií, som na seba o niečo pyšnejšia. Vidím v tom oveľa väčší zmysel.

Myslíš, že influenceri majú v rukách takú moc, že by dokázali zmeniť zmýšľanie celej spoločnosti?

Zrejme nie celej spoločnosti. YouTube sledujú najmä mladí ľudia a deti. Dospelí, ktorí majú v rukách skutočnú moc, nás buď nesledujú, alebo nás neberú až tak vážne.

Avšak, ozývajú sa mi ľudia, že vďaka mne niečo zmenili. Najmä odvtedy, čo sa venujem udržateľnosti. Chodia mi správy o tom, že si na základe mojej rady vytriedili šatník, začali nosiť vlastnú plátenku či nakupovať bezobalovo. Sú to drobnosti, no keď už nad nimi človek premýšľa, začne do svojho života aplikovať ďalšie zmeny. Týmto spôsobom zrejme dokážem ovplyvniť svojich sledovateľov.

Hana Winkel. rozhovor
Foto: Petra Fúriková

Prečo si skončila s tvorbou videí o kozmetike?

Prvých asi šesť rokov svojej YouTube kariéry som robila videá o kozmetike. Z toho zhruba štyri roky ma to veľmi bavilo. Stále nové rúže, „šminky,“ zľavy. Ako mnoho dievčat v tom veku som bola týmto svetom fascinovaná.

No postupom času som začala mať pocit, že už je toho priveľa. Priveľa vecí okolo mňa, priveľa klientov. V istom momente som spolupracovala hádam s každou značkou, ktorá je v drogérii. Každý deň mi chodili balíčky. Z môjho nadšenia sa stalo skôr otrávenie. Prišli zasa nové veci, a znova to isté. Veď všetky novinky sú v podstate rovnaké. Myslím, že aj na mojej tvorbe bolo vidieť, že už ma to nebavilo.

A aký bol prerod na tvorbu o minimalizme a udržateľnosti?

Práve v tom čase som si aj vo svojom osobnom živote začala všímať, že keď je okolo mňa menej vecí, cítim sa lepšie. Keď som sa sťahovala, vytriedila som polovicu šatníku. Mala som z toho obrovskú radosť.

Postupne sa minimalizmus začal odrážať aj na kozmetike. Už som jej nechcela mať tak veľa a uprednostňovala som produkty, ktoré neboli testované na zvieratách. Potom mi sami sledovatelia navrhovali, aby som sa zamerala výhradne na netestovanú kozmetiku.

Neskôr to už išlo samo. Pretože keď sa raz človek začne zaujímať, zistí, že to nie je len o testovaní. Je to o zložení, pôvode surovín, podmienkach výroby, obaloch. Veci sa mi začali prepájať a dávať zmysel, a dopadlo to takto. Zrušila som 99 percent spoluprác, úplne som zmenila obsah a smerovanie svojho kanála. Premýšľam inak.

Hana Winkel. rozhovor
Foto: Petra Fúriková

Vymazala si staré kozmetické videá?

Stiahla som ich, teraz sú neverejné. Keď niekto zadá moje meno, nechcem, aby mu vybehlo takéto video. Už sa s tou tvorbou nestotožňujem, a tak nechcem, aby ma reprezentovala. Možno o pár rokov nejaké videá o kozmetike zverejním, nech sa sledovatelia pobavia.

Čo si urobila so všetkou kozmetikou a oblečením, ktoré si vyradila?

Z oblečenia som niečo predala, niečo darovala kamarátkam alebo do charitatívneho obchodu. Tie najhoršie kúsky som zaniesla do kontajneru na textil. Čo sa týka kozmetiky, tú spotrebovávam dodnes. Ešte stále mám produkty, ktoré som dostala v rámci spoluprác. Nechcela som ich všetky vyhodiť. Snažím sa ich používať, pretože keby som ich vyhodila, stratila by celá tá myšlienka udržateľnosti zmysel.

Nikdy ti to množstvo vecí a produktov, ktoré si vyradila, nechýbalo?

Ani trochu. Naopak, keď sa dívam na zbierky kozmetiky niektorých youtuberiek a vidím tam tie hromady líčidiel, mám z toho pocit zúfalstva. Nechýba mi to a neviem si predstaviť, že by som sa k starému spôsobu života vrátila.

Ktoré sú tie najlepšie zmeny, čo ti tento prerod priniesol?

Vo všeobecnosti to, že mám okolo seba menej vecí. Mám z toho naozaj radosť. Lepšie sa mi udržuje poriadok, pretože nemám toľko harabúrd. Ušetrím, pretože už nechcem každú vec v zľave, čo vidím.

Kde najčastejšie čerpáš informácie o ekológii, klimatickej zmene?

Z internetu, napríklad z portálu a2larm.cz. Sledujem tiež rôzne organizácie, napríklad Greenpeace. Keďže sama sledujem ľudí, ktorí sa týmito témami zaoberajú, veľa informácií získavam aj od nich, a z článkov, ktoré zdieľajú. Tiež mám pocit, že v súčasnosti už aj tradičné české médiá, napríklad ČT24, venujú priestor týmto témam, takže sledujem aj tie.

Ako na negatívne správy o klíme reagujú tvoji sledovatelia?

Ako kedy, no myslím, že mám veľmi rozumnú komunitu sledovateľov. Keď sa im niečo nepáči, tak mi o tom povedia. Občas mi príde správa, že som niečo zdieľať nemusela, ale len výnimočne. Skôr si všímam, že keď zdieľam informácie o klíme a podobne, sledovatelia mi odchádzajú. Nenapíšu nič, skrátka ma prestanú sledovať, pretože také správy nechcú vidieť.

Zmenila sa tvoja komunita za posledné roky?

Zmenila sa veľmi. Dosť som sa toho bála, pretože som predsa úplne menila kanál. Tí ľudia ma sledovali pre obsah, ktorý som pre nich dovtedy tvorila, a zrazu som sa rozhodla ho zmeniť. V tej dobe mi na YouTube odišlo zhruba desať tisíc odberateľov. No ja som si to veľmi nevšimla, pretože v rovnakom čase začali prichádzať noví. Týchto zaujímala moja nová tvorba a možno vôbec nevedeli, aké videá som robila predtým.

Prečo sú podľa teba ľudia podráždení, keď sa niekto angažuje v environmentálnej oblasti?

Možno preto, že človek im nastavuje zrkadlo. Oni by predsa takisto mohli niečo robiť, konať uvedomelejšie, lenže to nerobia. Čiastočne to môže byť aj previnilosť. Chcú si obhájiť komfort, v ktorom žijú. Udržateľný spôsob života do istej miery obmedzuje náš komfort, hoci mne to tak už ani nepríde.

Tiež by som povedala, že sa snažia poprieť to, čo sa deje. Predsa len, nie je ľahké sledovať následky klimatických zmien, vyhliadky do budúcna, čo sa stane, ak sa nepolepšíme. Všetky tieto veci sú veľmi nepríjemné a desivé. Takže je ľahšie ich ignorovať alebo sa naštvať na človeka, ktorý o nich informuje.

Hana Winkel. rozhovor
Foto: Petra Fúriková

Prečo by sme sa práve my, Európania, mali o niečo snažiť, keď sú tu kontinenty, ktoré našu planétu zaťažujú oveľa viac?

Ako obyčajný človek to vnímam tak, že zmeny musia prichádzať postupne. Čím viac ľudí sa o životné prostredie bude zaujímať, tým väčší bude následne tlak na politikov. A naši politici zasa môžu tlačiť na ďalších politikov v iných krajinách. Bez záujmu verejnosti sa veci skrátka nepohnú a niekde začať treba, tak prečo nie u nás.

Vieme, že ty ovplyvňuješ svojich sledovateľov, no ovplyvňujú aj oni teba?

Konštruktívnou kritikou či nápadmi na nové videá ovplyvňujú moju tvorbu, vďaka nim sa posúvam. Mám veľmi rada, že rovnako ako ja svojim sledovateľom posúvam informácie, oni robia to isté. Posielajú mi články o tom, čo ich zaujalo, pýtajú sa ma na názor, chcú sa so mnou podeliť o svoje skúsenosti. Takže ja vďaka nim zasa získavam nové uhly pohľadu. Komunikácia medzi nami je obojstranná, a to ma veľmi teší.

Myslíš, že k tomu, že sú dnes ekologické témy trendy a hovorí sa o nich, prispeli aj influenceri?

Na českej scéne je tvorcov, ktorí sa týmito témami zaoberajú, veľmi málo, možno päť. Tí teda veľkú zmenu v spoločenskej debate neurobia. Skôr si myslím, že sa táto problematika dostala do popredia vďaka mladým ľuďom. Sú vnímavejší, otvorenejší, zháňajú si informácie, venujú tomu viac energie.

Prídeš si stále ako obyčajné dievča?

Jasné, som úplne obyčajná. Nedávno ma pobavil komentár, v ktorom mi niekto vynadal za to, že som natočila video o menštruačných nohavičkách. Vraj „fuj, čo som to za dámu, keď ukazujem takéto veci.“ Lenže ja budem radšej obyčajný človek, ktorý rozpráva o normálnych, každodenných problémoch. Nechcem byť dáma, ktorá sa hanbí za svoju prirodzenosť.

Hana Winkel. rozhovor
Foto: Petra Fúriková

Okrem spomenutých nohavičiek si točila aj ďalšie videá o menštruácii, o psychickom zdraví a ďalších stigmatizovaných témach. Ako na ne ľudia reagujú?

Väčšinou pozitívne, prijímajú ich veľmi dobre. Keď som uvažovala nad tým, či mám tieto videá natáčať, neprišla som na dôvod, prečo nie. Niekomu môžu pomôcť, prinesú nové riešenia, alternatívy. Človek zistí, že nie je sám, čo má problémy.

A ozval sa ti niekto, že mu video, napríklad o duševnom zdraví, pomohlo?

Áno, ozvalo sa mi veľa ľudí. Jedno podobné, ktoré je dnes už neverejné, som natočila asi pred šiestimi rokmi. Myslím, že by ste v tej dobe na českej scéne nenašli iného youtubera, ktorý by rozprával o svojich psychických problémoch. Práve na toto video mi až do jeho stiahnutia chodili reakcie, správy o tom, že ľuďom pomohlo.

Keď ma niekto spoznal na ulici a spomenul moju tvorbu, bolo to práve toto. Dokonca som raz stretla sledovateľku, ktorá mi povedala, že nebyť toho videa, nevie, či by tu ešte bola. To je naozaj sila. Takže áno, videá s touto tematikou pomáhajú, a mňa to úprimne teší. Sociálne siete majú obrovský dosah a je úžasné, keď vďaka nim vieme šíriť užitočné informácie.

 

Mohli by vás zaujímať aj tieto rozhovory

Ak sa vám tieto myšlienky páčia, zdieľaním pomôžete k ich šíreniu. Ďakujeme.

Hana Winkel. minimalizmus udržateľnosť