Založil legendárny WebSupport, je jedným z najmedializovanejších slovenských podnikateľov, zakladá a investuje do startupov, behá triatlon a je ho počuť aj pri dôležitých spoločenských diskusiách. Čoskoro vyjde jeho kniha o podnikaní s príznačným názvom SUPPORT, o ktorej sme sa s Michalom porozprávali.

Michal, nedávno sa online svet dozvedel, že vydávaš vlastnú knihu s názvom SUPPORT. O čom bude?

Kniha bude kombinovať náš príbeh, ako sme začali podnikať a ako sme sa stali jednotkou s príkladmi a mudrovačkami o biznise. Väčšinou je to taký súhrn toho, čo radím aj iným podnikateľom. Zistil som, že majú často rovnaké problémy. Tak som sa to rozhodol spísať, aby som to nemusel stále opakovať.

Plánoval si to dlho, alebo to bolo spontánne rozhodnutie?

Kedže som blogoval veľa rokov, mal som taký tajný sen napísať raz knihu. Mala to byť ale skôr beletria. Možno sa k nej ešte niekedy dostanem, ale o tejto knihe som rozmýšľal asi 2-3 roky a postupne som sa na tú myšlienku namotával. Až som sa do toho pustil naplno, keď sa mi trošku uvoľnili ruky v exekutíve vo WebSupporte.

Beletria? Vážne?

Áno, ale to je väčšinou taká „psychačina“, že by som to musel vydávať pod pseudonymom. (smiech)

Ako prebiehal celý proces? Mal si nejaký tím ľudí okolo seba?

Prvý draft som písal sám asi pol roka. Potom som ho poslal na feedback asi desiatim ľuďom. Jednak z WebSupportu, jednak novinárom. Na základe feedbacku som ju začal prepisovať. Keď som bol pred koncom, bavil som sa s Tomášom Ulejom, ako ju ešte zlepšiť a on mi radami celkom pomohol. Potom som mal ešte jedného špeciálneho editora v závere procesu tvorby, ktorý ma donútil niektoré kapitoly prepísať. Úplne na koniec to celé ešte prebehol jazykový a gramatický editor, ktorý bol z toho tiež „nadšený“, hlavne kvôli môjmu špecifickému štýlu. Ale v zásade som to konzultoval s veľa ľudmi, aj s mojou ženou, kamošmi, ľudmi z WebSupportu, aby sa vyjadrovali a tlačili ma k tomu, aby to bolo ešte lepšie.

Písať knihu je asi niečo iné, ako písať blogposty. Bola to pre teba veľká výzva?

Bola a riadne som sa pritom natrápil. Hlavne pri neustálom prepisovaní a vylepšovaní knihy. Ja som skôr človek, ktorý nemá problém napísať text, ale sedieť nad ním a tunovať detaily bolo pre mňa asi najťažšie, čo som zažil. Bolo obdobie, kedy som tú knihu nedokázal otvoriť.

Prečo názov .SUPPORT? Je to niečo, čo najviac vystihuje tvoje podnikateľské pôsobenie vo WebSupporte, naprieč všetkými startupmi a iniciatívami v ktorým sa realizuješ?

Názov mi navrhol grafik Dodo, ktorý robil na knihe a mne sa veľmi páčil. Uvedomil som si, že vlastne celé naše podnikanie vôbec nebolo o ponúkaní hostingu a domén klientom, ale o ich podpore. Veď sme to mali aj v názve. A táto kniha je toho pokračovaním. Tak to všetko do seba krásne zapadlo. Aspoň v mojej hlave.

Pre koho je kniha určená?

Pre všetkých, ktorí sa chcú niečo nové naučiť a poučiť sa z chýb iných, alebo potrebujú trošku motivácie či inšpiráciu. Hlavne však pre podnikateľov, majiteľov firiem, startupistov, ľudí čo rozmýšľajú nad vlastným biznisom.

Kto stojí za obálkou knihy?

Milujem tlačené knihy. Keďže som chcel, aby aj táto tlačená kniha sama o sebe dobre vyzerala a mala pridanú umeleckú hodnotu aj vo vizuálnom spracovaní, oslovil som Doda Dobríka, ktorý robil jedny z najlepších obálok a dizajnov na knihy. A tak sme sa spolu na tom potrápili, ale som veľmi spokojný ako vyzerá kniha. Hlavne vnútri, ilustrácie a texty. Je to super iba listovať a ani to človek nemusí čítať.

Bol tvoj presun na Floridu kvôli písaniu knihy? Alebo si v Amerike aj z iného dôvodu?

Presunul som sa tam hlavne kvôli tomu, že moja žena tu získala prácu ako vedec na prestížnej Mayo Clinic. Ja som túto príležitosť naplno využil pre písanie knihy a mal som na tvorbu mrte času. Ku koncu som písaval každý deň niekoľko hodín v kuse. Našiel som si tu super kaviareň, ktorú som premenoval na môj office a tam som chodil na knihe pracovať. Potom som si ju na pláži niekedy čítal a rozmýšľal, ako ju ešte posunúť a vylepšiť.

Keď už si spomenul tvoju ženu, netajíš sa tým, že Dominika (okrem iného aj veľmi šikovná hudobníčka) bola pre teba vždy obrovskou oporou. Veľa podnikateľov kvôli obrovskému nasadeniu v práci príde o manželstvo, priateľov, rodinu. Ako zvládate rovnováhu medzi prácou a osobným životom?

Nebolo to vždy také ideálne a mali sme veľakrát mrte ťažké chvíľe, keď sme sa skoro aj rozišli. Ale ako som to už raz niekde písal aj pri biznis partneroch, platí to aj pri životných. Ona je v pohode, nie je prepnutá, netlačí na pílu, máme spoločné hodnoty a peniaze sú jej ukradnuté. Spolu sme viac ako samostatne. Tak sa dajú ťažšie chvíle ľahšie prežiť.

O tom nepochybujem. Svedčí o tom aj Dominikina referencia na knihu: „Winter is coming. Zima bude tuhá a treba niečim kúriť.“

Áno, my sa tak vzájomne podporujeme. (smiech)

Ok, mala som možnosť prečítať si draft knihy. Viem, že v nej venuješ kapitolu predaju a kúpe firmy. Dostali ste niekedy ponuky na predaj WebSupportu? Dokázal by si ho vôbec predať?

Sami sme kupovali viacero firiem a ponuky na predaj WebSupportu prichádzali takmer od jeho začiatku, takže som s tým celkom pravidelne konfrontovaný. Človek je vždy rád keď vidí, že aj niekto iný vidí hodnotu v jeho firme. Ešte nikdy nedávalo zmysel WebSupport predať. Keď to niekedy bude dávať zmysel, tak sa na to pozrieme.

Apropo. Zanechal si svoj post CEO vo firme, ktorú si dlhé roky budoval. Bolo to najťažším rozhodnutím, ktoré si v kariére urobil?

Možno to pre mňa bolo o niečo ľahšie, pretože som už posledné roky rozbiehal aj kopec iných firiem a aktivít. Zároveň som o tom dlho premýšľal a keď som dospel k rozhodnutiu, všetko bolo také prirodzené, že to proste tak malo byť.

Čiže sa nebojíš, že po tvojom odchode stratí firma tvár?

Nebojím. Myslím, že som za seba našiel ešte lepšiu náhradu ako som ja a zároveň, aj keď ja som bol tvárou, nikdy to nestálo a nepadalo na mne, pretože sa tam stretol tím ľudí, ktorí vedel konať samostatne a zodpovedne. Úspech WebSupportu nebol postavený iba na mne. Nejakou mierou to asi pomohlo ale väčšina bola o desiatkach iných ľudí, ktorí podávali super výkony.

Naspäť ku knihe. V jednej kapitole sa venuješ aj legendárnej kauze NBU123. Nedávno rezonoval článok o „tendroch“ a aktuálne naparil štát WebSupportu tiež celkom nezmyselnú pokutu. Okrem toho ste si zažili aj iné krízy. Ako si toto všetko prežíval?

Stále to bolo nič oproti tomu, čo musia vydržať ľudia, ktorým ide o zdravie, rodinu a podobne. Človek vydrží strašne veľa a čo ťa nezabije to ťa posilní. Ja som vďačný za všetky tieto skúsenosti. Aj vďaka nim je WebSupport tým, čím je a nie len nejakou neznámou firmou.

O neúspechoch a krízach sa kedysi nerozprávalo. Dnes je táto téma v „startupovom“ svete celkom obľúbená. Predsa len, ak prežiješ krízu, je to vlastne úspech. Ak nie, je to lekcia. Ako je to ale so strachom? V knihe spomínaš momenty, kedy ti búchalo srdce a skutočne si sa bál. Prečo je strach stále tabu?

Podľa mňa sa ľudia boja byť úprimní a ukázať sa zraniteľní, lebo sa boja, že to niekto zneužije alebo sa im bude smiať. Mne sa naopak vždy oplatilo byť úprimný a požiadať ľudí o pomoc, keď som potreboval a oni pomohli čo bolo v ich silách. Nehrať sa na najväčšieho frajera, ale na normálneho človeka aj s chybami. Byť taký aký si.

Pri čítaní ma celkom prekvapila informácia, že rád prednášaš aj o drogách. V akej životnej etape si sa k ním dostal a ako ovplyvnili tvoj život?

Tam to bolo myslené ako vtip. Mal som ale jednu takú prednášku, kde som sa snažil ukázať ako sa princíp používania drog dá využiť na dosiahnutie úspechu. Dostal som sa k ním na vysokej škole. Myslím si, že mám k nim asi taký vzťah ako Steve Jobs. Aspoň niečo máme spoločné, a tak ma ja ovplyvnili. (smiech)

Ako sa dá princíp užívania drog využiť na dosiahnutie úspechu?

No. Drogy fungujú, okrem iného, na princípe budovania návyku a zvykov. Len sú to zlé návyky. A pre úspech si musíš vybudovať dobré návyky. Lenže to nie je také ľahké, pretože pritom ľudia robia veľa chýb. Napríklad si nesmieš na úvod dať veľkú dávku drogy – alkoholu, lebo sa dogrciaš. Potom už nechceš moc piť. A toto robia ľudia keď sa chcú zlepšiť. Naložia si na začiatok tak veľa, že sa dogrcajú a už sa im nechce.

Drogy sa vždy lepšie berú s kamošmi, ktorí ťa na to namotajú. Preto je dobré, keď chceš byť úspešný, mať kamošov, čo ťa budú namotávať a podporovať pri robení úspešných návykov. Alebo sa staneš závislý, keď to berieš pravidelne. Podobne to musíš robiť, keď chceš úspech a niečo dosiahnuť. Tých paralel je veľa.

Ktoré knihy ťa najviac ovplyvnili?

Najviac ma asi ovplyvnili starí klasici a beletria. Môj top autor je Dostojevskij, potom Wilde alebo Hesse. Čo sa týka biznisových kníh, tak tých bolo naozaj strašne veľa a každá ma niekam posunula. Asi najvýraznejší vplyv, a je to viackrát spomínané aj v knihe, mal Seth Godin, či už s Fialovou kravou, Linchpinom, a mnoho ďalších.

Myslíš, že tvoja kniha môže niekomu reálne pomôcť?

Myslím si, že áno. Už ľudia, ktorí ju čítali ešte len ako draft, hovorili, že by ju už chceli preposlať do svojho tímu a kamošom. Čiže nejakú hodnotu tam vidia. Zároveň tým, že som k tomu vytvoril komunitu a online platformu, môžeme sa aj po prečítaní knihy rozvíjať ďalej a radiť si. Kniha je iba začiatok.

Ako bude vyzerať „next level“ tvojej knihy?

Ide hlavne o to, aby si čitatelia mohli pozrieť konkrétne veci. Skrátka to, ako sme to robili. Nemohol som vložiť priamo reálne e-maily, alebo šablóny dokumentov do knihy. Tak som to zavesil na web a cez knihu sa k tomu dá ľahko dostať. Keď teda v knihe píšem, že som napísal e-mail keď som našiel nového CEO zamestnancom, tak na platforme si ten konkrétny e-mail môžete pozrieť.

Zároveň je tam diskusné fórum. Jednak ku knihe, ale hlavne aj ako poradňa pre podnikateľov. Každý týždeň mi v mailboxe končí množstvo mailov o radu pri podnikaní. Nemám patent na rozum a chcem všetky takéto dotazy smerovať a zodpovedať na tej platforme, aby z toho mohli čerpať hodnotu aj ďalší ľudia, prípadne pridať svoj názor.

Verím, že veľa ľudí sa nevie dočkať tvojej knihy. Budeš ju krstiť?

Krst bude. Malo by tam byť pozvaných asi okolo 150 ľudí a potom bude riadna párty, ako vždy.(smiech)

Díky Michal

Support Michal Truban

Zdroj titulnej fotky: Trend

Niečo normálne do inboxu