Zuzana Kadecká: Knihy sú nekonečný zdroj kreativity a príbehov, takže z marketingového pohľadu je to dokonalý produkt

Čítanie vymyslených príbehov umožňuje prežiť množstvo iných realít, ktoré by sme nikdy neprežili.

11. 10. 2019

Lucia Hirko

Spolu podporujeme ľudí, ktorí posúvajú krajinu vpred

Zuzana Kadecká je country manažérkou v českom Martinuse. Vyštudovala marketing a ďalej pokračuje v programe Mini MBA in Marketing u Marka Ritsona. Tieto dva svety, knižný a marketingový, sa u Zuzky spájajú do jedného. Okrem toho rada beháva, cestuje a fotí – to zaznamenáva na Instagram pod profilom zuzkovnik. Rozprávali sme sa spolu o knihách, o jej názore na digitálizáciu kníh a o tom, či čítanie nie je len útekom z reality.

Žiješ a pracuješ v knižnom svete. Aké to je?

Na túto otázku mám dve odpovede. Prvá je, že pracovať s knihami je skvelé. Keďže sa viac pohybujem medzi marketérmi alebo ľuďmi z biznisu, často sledujem, ako mnohí z nich riešia vnútorné dilemy o tom, či to, čo robia, je naozaj v súlade s tým, čomu veria, aké majú hodnoty.

Ja túto dilemu riešiť nemusím, viem a verím, že to, čo predávam, je výborná vec, ktorá zlepšuje ľudské životy. Knihy sú navyše nekonečný zdroj kreativity a príbehov, takže z marketingového pohľadu je to naozaj dokonalý produkt. Zároveň mám vďaka tejto práci ale lepší prehľad o tom, aké knihy vychádzajú, viem sa v nich lepšie orientovať a vybrať si knihu, ktorej budem venovať svoj voľný čas. Môj subjektívny pocit je, že práca s knihami k sebe priťahuje šikovných a dobrých ľudí. Takže mám šťastie, že s takými môžem každý deň chodiť do práce.

Mám ale skúsenosť s tým, že ľudia si akúkoľvek prácu s knihami alebo v kníhkupectve často vo svojich predstavách romantizujú. Je to však práca ako každá iná, pracovať s knihami neznamená, že osem hodín denne sedím v kresle a čítam si. Mám na starosti náš český e-shop, čo znamená, že niekedy, bohužiaľ, častejšie pozerám do excelovských tabuliek než do knihy.

Čím sú pre teba knihy výnimočné?

Knihy z nás robia lepších ľudí. A teraz nemám na mysli len to, že vďaka knihám vieme rozširovať svoje vedomosti. Čítanie znižuje stres a zvyšuje schopnosť empatie. Nemusím ani hovoriť, že rozširuje slovnú zásobu a jazykové zručnosti. Vďaka tomuto všetkému vieme lepšie komunikovať, vyjadriť svoje myšlienky a pocity. Lepšie pochopiť druhých. To sú všetko veci, ktoré robíme vo svojich bežných životoch každý deň a ovplyvňujú naše medziľudské vzťahy.

Niektorí hovoria, že čítaním (vymyslených) príbehov sa len utiekame od vlastných problémov, že realita je inde, ako v knihách. Čo si o tom myslíš?

Ja sa na to pozerám práve opačne. Čítanie vymyslených príbehov nám umožňuje prežiť množstvo iných realít, ktoré by sme inak nikdy neprežili. To, že je tá realita fiktívna, neznamená, že je menej pravdivá v tom, ako nám, napríklad, umožňuje prežívať emócie. Nemyslím si, že je na tom niečo zlé alebo že by vôbec ľudia mali schopnosť 24 hodín denne iba aktívne riešiť svoje vlastné problémy.

Ak by si sa mala stať jednou rozprávkovou postavičkou, ktorá by to bola a prečo?

Jednoznačne Budkáčik alebo Dubkáčik, ktorí sú síce z rozprávky, ktorú Jozef Cíger Hronský napísal v roku 1932, ale nestratili by sa ani v súčasnom svete.

Ktorá kniha ťa vyviedla z rovnováhy a to až tak, že si dlho po nej žiadnu ďalšiu nečítala?

Toto bude klišé, ale priznám sa, že keď som ako dieťa čítala Harryho Pottera, dlho potom som nevedela nájsť nič, čo by ma rovnako nadchlo. Nemám knihy, po ktorých už nemôžem čítať iné, ale mám knihy, ktoré som čítala niekoľkokrát. Alebo mám obdobia, keď čítam iba non-fiction alebo o oblastiach, ktoré potrebujem k svojej práci a neviem presedlať na fiction. A opačne. Aktuálne prevláda non-fiction obdobie.

Aký máš názor na digitalizovanie čítania? E-knihy a čítačky, audioknihy a slúchadlá?

Som rada za akýkoľvek spôsob, ktorý ľuďom uľahčí prístup ku knihám a k čítaniu alebo budovanie čitateľských návykov. Vždy, keď mi niekto povie, že by chcel čítať viac ale nemá na to čas, poviem mu, nech začne počúvať audioknihy. Postupne sa z toho stane zvyk a zrazu ani neviete a už čítate aj “oldschoolovo” z papiera, nielen v slúchadlách.

Osem hôr (Autor: Paolo Cognetti)

Zuzana Kadecka
Foto: Martina Juríčková

Moja najlepšia beletristická kniha za posledný rok. Je tam všetko: Taliansko, hory, krásny jazyk a vysokohorská atmosféra. Po prečítaní obúvate topánky a vyrážate zdolať osemtisícovku.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Zlá krev (Autor: John Carreyrou)

Zuzana Kadecka
Foto: Martina Juríčková

Táto kniha vyzerá na prvý pohľad ako typická biznisová “success story”, v tomto prípade skôr „fail story“. Ale je to vynikajúco prepracovaná reportáž, ktorú by pokojne mohli vydať aj v Absynte a dokonale by zapadla. Budete čítať príbeh o budovaní startupu Theranos, ktorý mal cieľ urobiť revolúciu v medicíne. Pri čítaní budete cítiť toľko emócií a budete si neustále vravieť, že horšie to byť nemôže. A potom príde ďalšia kapitola.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Radikální otevřenost (Autor: Kim Scott)

Zuzana Kadecka
Foto: Martina Juríčková

Kniha, ktorú by si mal podľa mňa prečítať každý, kto vedie tím ľudí alebo v nejakom tíme pracuje, alebo často musí dávať iným spätnú väzbu… čiže asi každý. Ak by sme nad komunikáciou v práci uvažovali rovnako ako Kim Scottová, myslím, že by nám bolo všetkým lepšie.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

How not to Plan – 66 ways to screw it up (Autor: Sarah Carter a Les Binet)

Zuzana Kadecka
Foto: Martina Juríčková

Študovala som marketing, často sa ma ľudia pýtajú na odporúčania na dobrú knihu o marketingu. Dobrých nie je veľa, aj tie, čo boli dobré, často prestávajú byť aktuálne. Ak by ste si mali prečítať jednu, je to táto a aktuálna bude ešte veľmi dlho.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Great at Work – How Top Performers Do Less, Work Better and Achieve More (Autor: Morten Hansen)

Zuzana Kadecka
Foto: Martina Juríčková

Work smart, not hard. V dnešnej dobe je, myslím, čoraz aktuálnejšie uvedomiť si, že náš úspech, práca, kariéra nezáleží iba na tom urobiť viac ako ten druhý. Kniha je spracovaná na základe štúdie a skúmaní viac ako 5000 pracujúcich ľudí na rôznych pozíciách a v rôznych odvetviach. Z tejto analýzy vychádza sedem princípov, vďaka ktorým môžete dosahovať výsledky efektívnejšie. A potom mať napríklad viac času na čítanie.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Ak sa vám tieto myšlienky páčia, zdieľaním pomôžete k ich šíreniu. Ďakujeme.

Mohli by vás zaujímať aj tieto rozhovory

martinus tip na knihu tipy na knihy