Milan Pašmík: Problémy sú prirodzenou súčasťou podnikania. Každý jeden sa dá vyriešiť

Našim zákazníkom záleží na životnom prostredí, preto už dnes dobrovoľne zavádzame inovácie, ktoré budú čoskoro povinné.

18. 12. 2022

Lujza Černušková

Počas štúdia na Ekonomickej univerzite založil s dvomi kamarátmi firmu. Vtedy ešte Milan Pašmík netušil, že sa o pár rokov neskôr zaradí medzi úspešných slovenských podnikateľov.

V rozhovore s Milanom sme sa venovali ekologickému používaniu plastov, zvýšenému dopytu ovocných a zeleninových štiav počas pandémie, rastlinným alternatívam mliek a vegánskym produktom, ale aj probiotickému nápoju, ktorý okrem iného zlepšuje najmä funkciu čriev. 

Milan sa s nami podelil aj o kvalitné rady pre ľudí, ktorí začínajú podnikať. 

 

Pochádzaš z rodiny doktorov. Nikdy si nerozmýšľal, že by si sa vydal rovnakým smerom?

Moja mama je zubárka, otec je zubár, vlastná aj nevlastná sestra sú zubárky. Je pravda, že som nikdy nerozmýšľal ísť týmto smerom, nechcel som byť doktor, nelákalo ma to. Cítil som, že to nie je práca pre mňa.

Chcel som robiť s ľuďmi v oblasti, kde sa niečo kupuje, niečo predáva. Tam som sa videl, preto som chcel študovať obchod, aj keď táto úvaha vznikla ešte v období socializmu. Mojou ambíciou bolo cestovať a obchodovať so zahraničím. Smer, ktorý som si vysníval, bol zahraničný obchod na Ekonomickej fakulte.

Ako sa začal tvoj život v biznise?

Už počas vysokej školy som praxoval vo firme, ktorá sa zaoberala zahraničným obchodom, vývozom a dovozom rôznych komodít. To bol môj prvý kontakt s reálnym biznisom v zahraničnom rozmere. Vtedy som sa utvrdil v tom, že by som sa touto cestou chcel vydať.

Môj úplne prvý biznis bol môj vlastný a používal som len svoje vlastné skúsenosti a nasadenie. V tej dobe som mal predstavu, že jazykové schopnosti sú všetko, keďže ako študenti zahraničného obchodu sme mali nielen jeden, ale s ruštinou dokonca štyri cudzie jazyky.

Myslel som si, že jazykové schopnosti a kontakty, ktoré som počas školy získal, vytvárajú fantastický a dostatočný predpoklad na rozbehnutie biznisu v oblasti exportov zo Slovenska. Stačilo nájsť kvalitné artikle, ktoré Slovensko vyrába a ktoré by sa dali ďalej predávať na západné trhy. Východná Európa nás istým spôsobom nelákala, pretože to bolo obdobie po revolúcií, keď sa už otvoril západ.

Firmu, v ktorej dnes fungujem, sme založili ako traja spolužiaci. V dnešnej dobe by som to prirovnal k startupu.

Mali sme predstavu, že budeme exportovať veci zo Slovenska. Prvá skúsenosť s presadzovaním slovenských položiek na západe nám nevyšla, ale dostali sme sa čírou náhodou do situácie, keď sme zistili, že o slovenské potraviny majú záujem v Moskve. To považujem za začiatok skutočného biznisu.

V tom období sme vedeli, že firmu musíme hlavne rozbehnúť. Nemali sme konkrétnu vyhliadku robiť s potravinami ani džúsmi. Možnosti vývozu niečoho zo Slovenska boli, a aj dnes stále sú, obmedzené.

Milan Pašmík rozhovor
Foto: Šimon Šiplák

Prednedávnom ste začali s výrobou probiotického nápoja. Prečo ste sa tak rozhodli?

Súčasťou našej podnikateľskej dráhy s výrobou potravín sa približne pred piatimi rokmi stala aj značka Body & Future. Pri nej sme si zadali cieľ, že to bude produktová rada s vysokou kvalitou zloženia aj chute.

Hlavnou podmienkou však bolo dodať spotrebiteľovi pridanú hodnotu. To znamená, že po užití človek získa ešte niečo navyše, napríklad kvalitné prírodné látky, ktoré dodajú telu benefit.

Preštudovali sme si viaceré výskumy z celého sveta a zistili sme, že probiotiká sú budúcnosť. Vďaka práci nášho vlastného výskumného tímu vznikol jedinečný probiotický nápoj, ktorý obsahuje živé baktérie v tekutej forme, vďaka čomu prežijú aj nástrahy tráviaceho systému.

Výhodou oproti ostatným výrobkom je to, že človek prijíma naozaj živé probiotiká formou postupných tekutých dávok.

Mnohé odborné štúdie prízvukujú, že probiotiká sú dôležitou súčasťou nášho tráviaceho traktu a ovplyvňujú aj mnoho iných funkcii tela. Môžeme ich konzumovať aj v bežnej strave,  tak prečo ich potrebujeme telu dodávať aj vo forme doplnkov výživy?

Ľudia konzumujú probiotiká od nepamäti, či už potraviny ako kvasené uhorky, kapusta alebo fermentované mäsové výrobky. Dnes už môžeme nájsť probiotické kultúry aj v mliečnych výrobkoch. Čím ďalej, tým viac sa zisťuje, aký obrovský vplyv má črevný mikrobióm na celkovú kondíciu človeka.

Mikrobióm je však veľmi nestály a ovplyvňuje ho  nezdravá strava, spôsob života, ale napríklad aj užívanie antibiotík. To je dôvod, prečo by mal človek popri prirodzenej strave svoj mikrobióm stále obnovovať. 

Foto: Šimon Šiplák

Cena vášho produktu je v porovnaní s ostatnými dostupnými probiotikami v lekárni vyššia. Patríme podľa teba stále medzi krajiny, v ktorých ľudia nakupujú podľa ceny a nie kvality?

Cena nášho produktu je oproti iným probiotikám vyššia, s tým súhlasím, ale bavíme sa o dvoch rozdielnych veciach. Bežne dostupné probiotiká poznáme v tabletkovej alebo práškovej forme a teda sú inaktivované.

Náš probiotický nápoj je vo forme tekutej, baktérie sú živé a v aktívnom stave sa dostanú priamo do čriev.  Myslím si, že aj slovenský trh už veľmi dbá na kvalitu, ak sa to týka zdravia.

Ako je na tom Slovensko z pohľadu zdravej výživy? Venujete sa výskumom a štatistikám, ktoré odrážajú vnímanie zdravia a prevencie?

Z vlastnej skúsenosti viem potvrdiť, že sa ľudia v našej krajine skutočne zaujímajú o zdravé výrobky, ktoré zároveň spĺňajú aj určitý trend. A to dokonca viac ako v Českej republike.

V dnešnej dobe konzumuje veľa zákazníkov produkty bez laktózy, lepku a cukru s preferenciou jednoduchého zloženia a používania prírodných zložiek či certifikované bio výrobky. Obrovský záujem o takzvané „plant based“ výrobky (potraviny na rastlinnej báze, pozn. red.) na Slovensku stále stúpa.

Zmenil sa slovenský trh v poslednej dobe? Vyhľadávajú dnes ľudia vegánske produkty viac ako kedysi?

Nielen pre slovenský, ale aj pre zahraničný trh sa v súčasnosti vytvára oveľa väčší priestor v oblasti vegánskych produktov. Siete supermarketov na Slovensku dnes disponujú celými oddeleniami týchto alternatív, čo môžeme považovať za obrovský, pozitívny krok vpred.

Veľa ľudí sa kvôli etickým dôvodom cielene vyhýba kravskému mlieku. Faktom ale zostáva, že mlieko je dôležitým zdrojom vápnika. Vedia podľa teba Slováci, ktorí napríklad trpia intoleranciou na laktózu alebo kravské mlieko piť nechcú, akou stravou si dokážu vápnik doplniť?

Spotrebiteľ, ktorý dnes vyhľadáva rastlinné alternatívy mliek, sa väčšinou skutočne cielene vyhýba kravskej bielkovine kvôli intolerancii, z etického alebo ekologického dôvodu. To dokázala aj naša analýza.

Je pravdou, že kravské mlieko obsahuje vápnik, ale určite nie je jeho jediným zdrojom. Rastlinné mlieka obsahujú pridaný vápnik, vitamín D3 a aj niektoré zdravé  tuky ako omega mastné kyseliny. Vegánsky vitamín D3 navyše podporuje samotné vstrebávanie vápnika.

Dôležité je, aby ľudia vyhľadávali aj iné potraviny, ktoré vápnik obsahujú, nie je to totiž iba kravské mlieko, ako si mnohí myslia. Z vlastnej skúsenosti môžem odporučiť napríklad mak. Oproti iným krajinám máme výhodu, že sa na Slovensku pestuje mak a množstvo tradičných slovenských jedál či zákuskov mak prirodzene obsahuje.

Milan Pašmík rozhovor
Foto: Šimon Šiplák

Konzultujete výrobu svojich produktov s nutričnými poradcami a špecialistami v oblasti zdravej výživy?

V dnešnej dobe už máme výskumné centrum s vlastným vývojovým a výskumným tímom špičkových odborníkov v danej oblasti, v ktorom aktívne spolupracujeme s univerzitami na Slovensku a šéf vývoja je profesorom na dvoch potravinárskych univerzitách.

Postupne sme sa dostali k používaniu biotechnologických postupov a tým aj k výrobe funkčných potravín, ktoré nielen spĺňajú požiadavky dnešnej doby, ale dokonca ju predbiehajú. Sledujeme taktiež rôzne štúdie, výskumy, aplikácie, z ktorých už sú zhotovené závery.

Keď už výrobok uvádzame na trh, vtedy prichádzame do kontaktu s nutričnými poradcami v oblasti zdravej výživy, predstavujeme im naše produkty, oni nám dávajú spätnú väzbu a pomáhajú s argumentáciou pri objasňovaní inovatívnosti nášho výrobku.

Ovplyvnila pandémia zvýšenie dopytu po produktoch z čerstvého ovocia a zeleniny?

Počas pandémie určite zosilnel dopyt po výrobkoch zdravej výživy. Čo sa našej firmy týka, ľudia zháňali najmä nápoje, ktoré podporujú imunitu, čiže prevažne tie s pridaným zázvorom, kurkumou, chilli a vitamínom D3. Dovolím si tvrdiť, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktorých obyvatelia sú ochotní investovať peniaze do výrobkov podporujúcich zdravie a zdravú výživu.

Kde sa pestuje ovocie a zelenina, ktoré používate na výrobu nápojov?

Pomaranče a ananásy lisované do našich štiav sa pestujú v Kostarike, čím sa odlišujeme od ostatných firiem. Karotku pestujeme v okolí Dunajskej Stredy zámerne. Pôda, z ktorej karotka vyrastá, je pieskovitá, tým pádom zbavuje zeleninu zemitej pachute a jednoduchšie sa ďalej spracováva.

Čo sa jablčných štiav týka, používame ručne zbierané jablká od slovenských dodávateľov. Finálna šťava je ovplyvnená len samotnou chuťou ovocia alebo zeleniny, my ju nedokážeme nijak industriálne vylepšiť, preto používame ovocie a zeleninu iba od kvalitných pestovateľov.

Zaujímavosťou je, že výzorom sa napríklad jablká používané do štiav často líšia od tých, ktoré by vás upútali v supermarkete, pretože väčšinou nie sú nijak priemyselne ošetrované.

Milan Pašmík rozhovor
Foto: Šimon Šiplák

Väčšina vašich výrobkov je balená do plastu. Na jednej strane je plast najväčšou hrozbou pre znečistené oceány a planétu vo všeobecnosti, avšak zároveň patrí medzi najužitočnejšie materiály. Ako to vnímaš ty? Máte nejakú víziu o používaní plastu v budúcnosti?

Hovorí sa, že najlepší obal je sklo. Pravdupovediac, ťažko sa táto teória vyvracia, pretože sklo je naozaj výborný obal z pohľadu jeho inertných vlastností voči obsahu a má obrovskú výhodu, že síce prepúšťa svetlo, ale narozdiel od plastu neprepúšťa kyslík..

Pre našu firmu je plast veľmi dôležitý. Nápoje však balíme do bariérového plastu, ktorý obsahuje špeciálnu vrstvu zabraňujúcu prieniku kyslíka. Obal zabezpečuje ochrannú funkciu a vytvára komplex, ako zachovať prírodný produkt bez vplyvu vonkajších činiteľov.

Špeciálnu vrstvu obsahuje aj uzáver, ktorá dokáže absorbovať kyslík z naplneného produktu a práve tento typ špeciálneho uzáveru sa dá využiť iba pri plastových fľašiach, nie pri sklenených. Za výhodu dnešných plastov považujem ich recykláciu, čiže opätovné používanie, ktoré je veľmi dôležité pre životné prostredie.

Čo sa týka vízie v budúcnosti, sme súčasťou slovenského projektu, ktorý sa zaoberá testovaním bio plastov, teda tých prírodne rozložiteľných. Snažíme sa o to, aby z plastu nevznikol mikroplast, ale rozložil sa na organické časti, ktoré sú súčasťou prírody. Ešte je pred nami veľmi zložitá cesta, ale aktívne pracujeme na dosiahnutí tohto cieľa.

Vegánske alternatívy mliek sú balené do ekologickejšieho obalu, ktorý je vyrobený na rastlinnej báze. Ovplyvňuje aj táto skutočnosť odbyt?

Máme rokmi overené, že zákazník, ktorý kupuje rastlinné alternatívy, je presne ten typ človeka, ktorý sa zaujíma o životné prostredie a ocení ekologické balenie. Takže áno, určitú skupinu ľudí zaručene ovplyvňuje aj obal, v ktorom je produkt zabalený.

Milan Pašmík rozhovor
Foto: Šimon Šiplák

Naše vegánske alternatívy mliek balíme do ekologického obalu, ktorý sa skladá z väčšej časti z papiera a plastová časť pozostáva z plastov organického pôvodu, prevažne z cukrovej trstiny.

Taktiež používame špeciálny uzáver, ktorý už dnes spĺňa onedlho povinnú legislatívu. Ide o typ uzáveru neoddeliteľného od obalu, aby neznečisťoval životné prostredie, najmä lesy, pláže a oceány.

My sme tento krok uskutočnili v predstihu, pretože sme menšia firma a chceme byť ekologickejší ihneď, aj keď z finančného hľadiska to nebol práve jednoduchý krok.

Ovplyvnilo váš biznis zavedenie povinného zálohovania?

Považujeme sa za spolutvorcov a podporovateľov tejto myšlienky. Keďže našimi zákazníkmi sú práve ľudia, ktorým záleží na zlepšení environmentálnej situácie planéty, mnohí z nich sa pýtali, čo sa deje ďalej s plastovými fľašami z našich výrobkov.

Odpoveďou je zálohovací systém, ktorý funguje nad očakávania veľmi dobre. Chvíľu sme sa obávali, či ľuďom nebude prekážať skladovanie fliaš a následné odovzdávanie do zberných kontajnerov, ale našťastie s tým naozaj spotrebitelia nemajú problém.

Aký je tvoj vzťah k zdravému životnému štýlu?

Snažím sa, aby bol rozumný. Na jednej strane robím v tejto oblasti, takže sa zaujímam o to, čo potraviny obsahujú, čo konzumujem a aký vplyv to má na moje telo. Na druhej strane nie som žiaden extrémista.

Považujem sa za flexitariána. Stravujem sa prevažne rastlinnou stravou, ale neodmietnem ani kvalitné živočíšne výrobky, ako sú ryby alebo občas mäso. Pravidelne športujem, najmä so svojim deťmi, ale okrem toho rád bicyklujem v prírode a aktívne tak oddychujem od pracovných povinností.

Milan Pašmík rozhovor
Foto: Šimon Šiplák

Čo by si ako úspešný podnikateľ poradil mladým ľuďom na ich ceste za biznisovým úspechom? 

Dnes je úplne iná doba, ako keď sme začínali podnikať my. Firmu sme založili pred dvadsiatimi šiestimi rokmi, ale čo stále platí, je to, že človek musí mať odvahu, sebadôveru, predstavu a ambíciu, za ktorou si stojí. Neustále musí hľadať cestu, ako dosiahnuť stanovený cieľ.

Už samotná cesta za úspechom môže byť vo viacerých prípadoch cieľ. Netreba sa báť problémov, sú prirodzenou súčasťou podnikania a každý jeden problém sa dá riešiť. Už len samotné riešenie vás vždy ženie dopredu, vytvára novú motiváciu a energiu pokračovať v tom, čo ste začali robiť. Treba sa taktiež vedieť neustále učiť nové veci a poučiť sa z vlastných chýb.

Mohli by vás zaujímať aj tieto rozhovory

Ak sa vám tieto myšlienky páčia, zdieľaním pomôžete k ich šíreniu. Ďakujeme.

biznis heroes inovácie interview podnikanie probiotiká slovensko zdravie zdravý životný štýl