Spolu podporujeme ľudí, ktorí posúvajú krajinu vpred

Michal Molčan je zakladateľom magazínu o káve Standart. S podnikaním začínal už ako 20-ročný a knihy v jeho podnikateľských začiatkoch hrali veľkú rolu. V tomto rozhovore sme sa rozprávali predovšetkým o biznis knihách, o ich vplyve na jeho podnikanie a takisto o tom, ako sa Michal na literatúru faktu pozerá a ako ju vníma.

V našom rozhovore si povedal, že sa pri podnikaní učíš z kníh, no nečítaš všetko, ale snažíš sa vyberať len kvalitné zdroje. Ako pri tomto výbere postupuješ?

Vedieť plávať v mori možností a identifikovať tie správne nie je jednoduché, no mám na to pár trikov. Málokedy si kupujem nové knihy bez toho, aby som na ne dostal osobnú referenciu. Rád počkám aspoň rok-dva od vydania na upadnutie “trendovosti”. Ďalej na Twitteri sledujem ľudí, ktorých práca sa mi páči. Veľa z nich pochádza z oblastí ako tech, startupy, investovanie, ekonomika, ale veľa z nich číta a hovorí o tom.

S kým sa najradšej rozprávaš o knihách, ktoré si prečítal?

Vo svojom pracovnom okolí mám niekoľko dobrých kamarátov, s ktorými sa rád stretávam, keď sa naše cesty niekde na svete skrížia. Okrem rozprávania si niekedy aj navzájom venujeme alebo poštou pošleme nejakú dobrú knihu.

V poslednej dobe sú trendy aplikácie, ktoré sľubujú prečítanie knihy za 15 minút. V podstate si z knihy prečítaš len to najdôležitejšie, akýsi výcuc alebo niekoho poznámky. Príkladom je napríklad Blinkist. Čo si o nich myslíš?

Stále to na mňa niekde na internete vyskakuje. Neskúšal som to, no myslím, že to pre mňa nie je. Takmer z každej biznis knihy si robím výpisky a poznámky, aby bolo čítanie konštruktívnejšie. Neverím, že to ale funguje, keď preskočíš prvú časť procesu – prečítanie knihy – a prebehneš si iba nejaký výcuc.

Rýchločítanie vôbec nedávam. Nevidím pointu v čítaní 52 kníh za 52 týždňov. Rád sa vraciam ku knihám, ktoré mi niečo dali a čítam ich viackrát. Tie najlepšie mi aj počas štvrtého čítania dajú niečo nové a posadia ma na zadok.

Pri biznis knihách často počujem názor, že sa opakujú a v podstate vždy hovoria o tom istom, len v inom pozlátku. Ty si sám robíš výpisky, takže to asi vieš posúdiť. Ako to vnímaš? 

Čo ale tá „biznis kniha“ vlastne je? Je Lincolnova biografia, keď z nej niečo aplikujem vo svojej práci, biznis kniha? Sú knihy o histórii ekonomiky tiež biznisové? Nálepkovanie je zavádzajúce a niekedy spraví viac škody ako úžitku.

Jasné, veľa kníh o motivácii, produktivite či manažmente vyzerá, že sa opakuje. To je dobré aj zlé zároveň.

Dobré to je vtedy, keď sú na povrchu tie najdôležitejšie témy a problémy, ktoré sa opakujú: práca s ľuďmi, komunikácia, efektivita v práci atď. Tie sú jednoduché na pochopenie a možno aj relatívne jednoduché na vylepšenie. Kľúčovým slovom tu sú princípy. Princípy vedenia firiem či princípy marketingu môžu mať až vedecký charakter. Sú to ako keby trošku flexibilnejšie fyzikálne zákony, ktoré sa stále opakujú, no vždy sú zaradené do iných kontextov.

No a zlé to je vtedy, keď ľudia hľadajú špecifických autorov a špecifickú literatúru, ktorá potvrdzuje ich pohľad na svet. A to sa netýka iba práce a podnikania. Kognitívny bias a kritické myslenie nejdú spolu úplne najlepšie.

Si v niečom lepší vďaka tomu, že čítaš?

Veľa čítania mi ukázalo dôležitosť písania. Myslím si, že čisté písanie je stále dosť nedoceňovaná schopnosť. Každý deň v tíme komunikujem s ľuďmi rôznych národností a kultúr od Ameriky, Británie, Ruska až po Japonsko a pre nás ako čisto “remote” firmu je písané slovo nesmierne dôležité.

Premyslene napísaný report, funkčne štruktúrovaný e-mail a jasné, stručné odpovede mi zachránili stovky zabitých hodín na meetingoch a vyjasňovaní si nedorozumení pri zle stanovených očakávaniach. Písanie s rozumom pomáha predísť konfliktom a prináša viac produktívneho pokoja.

Aký veľký vplyv majú knihy na tvoje podnikanie?

Veľmi veľký. Ich vplyv vidím v dvoch rovinách. V tej prvej mi pomáhajú učiť sa nové veci zo starých príbehov – čítaním skúseností a názorov ľudí, ktorí si prešli kadečím. No a v tej druhej cítim, ako dobre rozširujú perspektívu.

Ako malý som rád čítal fikciu všemožného druhu, ako veľký sa k nej ale vraciam rovnako rád. Nesnažím sa mať hlavu iba v “business hustle” knihách.

V tvojich odporúčaniach napriek tomu prevláda literatúra faktu. Aký typ beletrie rád čítaš?

Mám rád novely od John le Carrého. Odporúčam ich ale čítať v anglickom origináli. Skvelé zápletky a skvelá atmosféra. Veľa z nich sa odohráva v povojnovej Európe, napr. počas obdobia Studenej vojny v uliciach mrazivého východného Berlína.

Restart (Autor: Jason Fried a David Heinemeier Hansson)

Foto: Šimon Šiplák

Veľká časť podnikateľských kníh je plná balastu a anekdot. Prípadové štúdie, príbehy so šťastnými koncami, úspešné akvizície a “overené praktiky”. Ide o príjemný konzum, ktorý namotivuje, no chýba mu hĺbka.

Jason Fried a David Heinemeier Hansson sú zakladatelia úspešného softvéru Basecamp, štúdia 37Signals a autori niekoľkých kníh o práci, ktoré sú písané tak jednoducho a dobre, že ich z mysle dostanete iba ťažko. Odporúčam každú z ich kníh, no Restart bola moja prvá. A ako to už s prvými zážitkami niekedy býva, dokážu veľmi ovplyvniť.

Keď som mal 17 a o podnikaní začal naplno rozmýšľať, Restart bola kniha, ktorá mi jasným jazykom vysvetlila, že nedostatok času nie je ospravedlnenie, že investorov treba hľadať až ako plán Z, že meetingy nie sú dôležité až tak, ako si myslíme, a že kombinácia autenticity a múdrych ľudí v tíme je nezastaviteľná.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Radikálna otvorenosť (Autor: Kim Scott)

Foto: Šimon Šiplák

Práca s ľuďmi a kvalitná spätná väzba sú dve veci, ktoré sa učím na dennej báze a je mi jasné, že sa ich učiť neprestanem asi nikdy.

Kniha Radikálna otvorenosť mi pomohla objasniť (ne)známe komunikačné starosti, dôležitosť kritiky, pochvaly a ich kombinácie a spôsoby dosahovania výsledkov spoločne a efektívne. To posledné autorka Kim Scott popísala skvelým diagramom, ktorý znázorňuje donekonečna opakujúci sa cyklus siedmych aktivít: počúvaj, vyjasni, diskutuj, rozhodni, presvedč, urob a neustále sa uč.

Kim pracovala na vysokých manažérskych pozíciach v Apple a Google, v tímoch s ľuďmi ako je legendárna Sheryl Sandberg (COO Facebooku). Kniha ukazuje na množstve príkladov, rozhovorov a dát, ako podobné tímy budovať a udržiavať.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

How Not to Plan (Autor: Sarah Carter a Les Binet)

Foto: Šimon Šiplák

Najlepšia kniha o marketingu, akú som kedy čítal. Les Binet a Sarah Carter, dvaja známi marketéri, dali dokopy príručku, ktorá patrí na pracovný stôl každého, kto sa venuje stratégii a plánovaniu. Búrajú mnoho mýtov ako napríklad dôležitosť nezmyselných štatistík, lovebrandy či lojalita zákazníkov. Vysvetľujú, okrem mnohého iného, rozdiel medzi efektivitou a efektívnosťou (pozn. efficiency vs. effectivness).

Osobne milujem skvelo štruktúrované knihy. How Not to Plan je rozdelená do niekoľkých kapitol s podobným počtom článkov. Na konci každého z nich je akčný zoznam tipov a trikov, ktoré viete aplikovať rýchlo a relatívne jednoducho. Mne osobne pomohla kniha ujasniť si priority v marketingu, nastaviť si procesy a očakávania. Je to marketingová biblia. Fakt. Veľká vďaka za tip Richardovi z Marketing Punku.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Messy Middle (Autor: Scott Belsky)

Foto: Šimon Šiplák

Množstvo “podnikateľských” kníh a biografií vrhá svetlo na začiatky a konce: tie dobré aj tie zlé. Realita kažodennej práce a rutinných aktivít obdobia medzi štartom plným vzruchu a dosiahnutím cieľovej rovinky (nech je cieľom čokoľvek) až taká sexy nie je.

Scott Belsky je spoluzakladateľ platformy Behance, ktorá dáva priestor desiatkam miliónom kreatívcov zdieľať svoju prácu medzi sebou, klientami a celým svetom. Behance pred niekoľkými rokmi kúpila známa softvérová firma Adobe, čomu však predchádzalo množstvo frustrácie, slepých ulíc a prebdených nocí.

Táto kniha ma utvrdila vo fakte, že naozaj nie som špeciálny. Naučil som sa, že veľa prekážok, s ktorými sa pri práci stretávam, sú vlastne normálne a očakávané. A čo je najlepšie: ich riešenia nie sú raketová veda. Či už sa chcete Scottovými očami pozrieť na vývoj produktu, leadership, hľadanie ľudí do tímu alebo komunikáciu, kniha Messy Middle dá dobré rady a perspektívu.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Vyhlídka na věčnost (Autor: Jiří Kulhánek)

Foto: Šimon Šiplák

Ako sa tak teraz pozerám na názov Kulhánkovej najnovšej knihy v kontexte titulov, ktoré spomínam vyššie, znie mi ako nejaký lacný motivačný brak. V skutočnosti je to ale drsné sci-fi postapokalyptického sveta plné čierneho humoru s vtipmi, ktoré pri štedrovečernej večeri vyťahovať nechcete.

Všetky predošlé knihy od Jiřiho Kulhánka (pozn. napr. Divocí a zlí, Cesta krve, Noční klub) sú beznádejne vypredané a na burzách sa dnes dražia za stovky eur. Pre mňa je Kulhánkov štýl čítanie, ku ktorému sa počas upršaných jesenných večerov veľmi rád vraciam a dobre si pri ňom oddýchnem (narozdiel od hlavných hrdinov jeho príbehov).

Vyhlídku na věčnost odporúčam, lebo je dobrá a ako jediná zatiaľ nevypredaná.

Aj túto knihu si môžete kúpiť online.

Ak sa vám tieto myšlienky páčia, zdieľaním pomôžete k ich šíreniu. Ďakujeme.

Mohli by vás zaujímať aj tieto rozhovory

knihy martinus tipy na knihy