Petra Marko Navarro je jednou z najúspešnejších slovenských podnikateliek. S biznisom začala v 19-tich. Prvotný kapitál jej produkčného domu tanca, ExtravaDansa, pochádzal z brigád popri škole. Dnes riadi mulitimiliónový NEON holding a pomáha mladým ľuďom s veľkými snami cez Dreamjobsupport.

Čo bol tvoj dreamjob, keď si bola ešte dieťa?

Keď som bola dieťa, bili sa vo mne dva sny. V jednom som bola vedkyňa. Milujem matematiku, logiku, analýzy. V tom druhom som bola muzikálová speváčka – herečka. Javisko som zažila už ako 6-ročná. Celú základnú školu som totižto chodila do Alkany – detského muzikálového divadla. Zahrala a zaspievala som si rolu Mravca, Palacinky, Popolušky a mnoho ďaľších. Aj vďaka Alkane bolo moje detstvo super, zábavné a akčné.

Čiže k takému “showbiznisu” ťa to zrejme ťahalo dlhšie. Priznám sa, že som si pred týmto rozhovorom vyhľadávala články a iné rozhovory s tebou. Všade na mňa vyskakovalo, že si tanečnica. Ako to teda je? Si tanečnica či podnikateľka? Nech sa Slovensko konečne dozvie pravdu!

Som podnikateľka telom aj dušou. Všetko okolo seba analyzujem a premieňam na obchodné príležitosti, nemôžem si skrátka pomôcť. Ja sa nedokážem ani posťažovať, lebo každý nedostatok je príležitosťou na biznis. A takto som vo svojich 19-tich identifikovala, že nepoznám umelcov (tanečné skupiny, kúzelníci atď), ktorí by boli detailne prepracovaní. Každému niečo z môjho pohľadu chýbalo – lepšie kostýmy, lepší marketing, profesionalita (dochvíľnosť, komunikácia s klientom, rýchlosť). A tak vznikla ExtravaDansa – produkčný dom tanca.

Po 10 rokoch môjho podnikania, v čase, keď som už dávno ani nešila, ani netancovala ani neúčtovala… prišiel Let’s Dance. Ľudia na Slovensku boli právom popletení, či som tanečnica alebo podnikateľka. Po A, nie som úplne ľavá, lebo v Alkane som ako decko veľa tancovala. Po B, v čase Let’s Dance som podnikala vyslovene s tancom – produkčný dom tanca ExtravaDansa. A po C, prvé roky som u seba vo firme tancovala, účtovala, predávala, šila – takže ešte aj vylovili nejaké „100-ročné videá”, kde tancujem pre ExtravaDansu.

Začínala som podnikať s 30 000 korunami, ktoré som si naškrabala na brigádach popri gymnáziu. Peňazí nebolo, musela som na začiatku robiť všetko. Ak ma však ľudia považujú za profesionálnu tanečnicu, potom som aj profesionálna účtovníčka, krajčírka, dizajnérka, obchodníčka, marketingový expert aj HR pracovník. Tieto všetky profesie som si totiž sama od seba „kupovala” na začiatku mojej podnikateľskej karéry. Tak čo, ako to je? Som podnikateľka či tanečnica? Hádam, že dnes, keď môj NEON holding zastrešuje firmy NeonHeads Worldwide, REE.global, DreamJobSupport a 4in1ARTISTS, by to už také dopletené nebolo. 

Pomohla ti tvoja účasť v Let’s dance aj biznisovo?

Pomohla by, ak by moje podnikanie dokázalo utiahnuť Slovensko. A to nedokáže. Za 15 rokov, čo sme na trhu, nás 12 rokov živí zahraničie. Dnes sme aktívni v celej Európe, na Blízkom východe a začíname sa etablovať aj v Ázii. Na Slovensku som vďaka Let’s Dance, povedzme, „známejšia”, ale biznisu pre moje firmy je tu, žiaľ, stále ako šafránu.

Ktoré trhy sú pre vás najsilnejšie? Je rozdiel, ako vaše shows vnímajú klienti a diváci na Slovensku a v iných krajinách?

„Najšialenejšia” je Ázia. Tam sú rozpočty na zábavnú zložku eventov stovky tisíc eur. S obchodným centrom v Macau dokonca rokujeme o ročnom kontrakte za milión eur. Ale! V Ázii si to musíte odmakať. Uzavrieť takýto veľký obchod tam trvá aj rok. Blízky východ je z tohto pohľadu jednoduchší. Publikum je menej náročné a rozpočty sú kráľovské. Aj také Nemecko či Británia nie sú na zahodenie. Príležitostí je celkovo veľmi veľa.

Mňa osobne v raste brzdí to, že už 15 rokov firmy ťahám iba z vlastných ziskov. Keď si človek uvedomí, že sme z investície 30 000 korún narástli na niekoľko miliónovú firmu, vyzerá to fajn. Je však čas predať časť firmy investorovi, mať „cash” a uchopiť tie úžasné príležitosti, ktoré sa na mňa, mršky, vyškierajú. Sme pripravení, skúsení.

Tento týždeň napríklad začínam koliesko prezentácií investorom – aktuálne mám potvrdených 38 stretnutí, 38 potenciálnych záujemcov na vstup do firmy. Držte mi palce, nech ich dobre „zobchodujem”.

Wow, držím palce! Mala si takéto veľké ambície, aj keď si začínala s ExtravaDansou pred 15-timi rokmi?

Mala som 19, takýto rast som, samozrejme, netušila. Ale latku som si vždy kládla vysoko. (smiech) Mám také samomučiteľské sklony. Ciele si stanovím zdanlivo nedosiahnuteľné a potom sa vyžívam v prekonávaní samej seba – trošku úchylné, ale čo už.

Teraz sama pomáhaš mladým ľuďom dosiahnuť ich podnikateľské a umelecké sny cez Dreamjobsupport. Ak sa nemýlim, rozbiehala si ho pred rokom. Aký „impact” sa vám už podaril dosiahnuť?

Úspešne sme ukončili podnikateľský inkubátor, v ktorom si decká prešli od sformulovania ich podnikateľského nápadu, cez efektívne testovanie dopytu po produkte až po DJS „Shark Tank”, čiže háčik pre investorov. S DJS mám v budúcnosti veľké plány. Zatiaľ sme do podpory podnikateľov v DJS investovali okolo 15 000 eur. Krok za krokom. Ako vravím, výrazne ma brzdí rast len z vlastného kapitálu – ide to pomaly. Do DJS chcem v budúcnosti vložiť oveľa viac.

Prezradíš nám niečo o týchto plánoch? Ak to nie je tajomstvo.

V DJS sa sústredíme na dve skupiny ľudí. Prvou sú ľudia, ktorí jednoducho nechcú chodiť do práce, v ktorej nie sú šťastní a majú gule vytvoriť „one man show” živnosť alebo malú firmu. Ja som tu vyslovene pre obyčajných ľudí, malé firmičky á la výroba džemov, uletené jasličky atď. Pre veľké technologické nápady je už množstvo podporných platforiem. Druhou skupinou, ktorej sa chcem venovať, sú umelci. Vďaka NEON holdingu, kde spolupracujeme s artistami, návrhármi, dizajnérmi atď., viem, čo by zvýšilo ich šance na úspech. Chcem im dať kvalitný mentoring, pomôcť etablovať sa na trhu.

Keď spomínaš umelcov, dokážu sa pozerať na svoju prácu cez biznis okuliare?

Nie, ale to od nich ani nikto nechce! Umelec má byť umelcom. Musí sa však dokázať obklopiť správnymi ľuďmi, správať sa tak, aby sa s ním dalo spolupracovať, byť jednoducho „použiteľný”. V DJS im vieme pomôcť uchopiť si pevnejšie ich osudy.

Čiže im svojím spôsobom pomáhate zvýšiť ich hodnotu na umeleckom trhu práce? S čím treba umelcom najčastejšie pomôcť?

Ešte to nerobíme tak komplexne, ako to mám v hlave. Chcem im pomôcť s kurzami komunikácie, ohodnotenia svojej práce, jazykovou výbavou, etiketou… Je toho veľa. Ja to volám životológia, osobnostný rozvoj. Nejde o fakty, ale o prácu so sebou samým. Poznať sa, pochopiť sa a vedieť sa predať.

Má Slovensko dostatočnú zásobu talentov? Sama zamestnávaš veľa umelcov.

Na Slovensku je veľa talentov, chýbajú tu však talenty multifunkčné. Naši artisti cestujú z krajiny do krajiny – logistika je neskutočne náročná. Nemáme stabilnú scénu ako Cirque du Soleil, potrebujeme v tíme akrobatov, hercov, multižánrových tanečníkov – čím viac talentov jeden ovláda, tým je žiadanejší. NEON holding pracuje najmä s vlastným telesom 4in1ARTISTS, ktoré sme pre nedostatok multižánrových talentov na Slovensku museli presunúť do Prahy. Plánujeme otvoriť ďalšiu 4in1ARTISTS centrálu v Dubaji a v Macau. Slováci majú dvere otvorené, museli by sa však presťahovať.

Aké sú aktuálne trendy v tomto svete? O aké predstavenia je najväčší záujem?

Technologické. Všetko čo má v sebe hologramy, lasery, LEDky. Máme na to v NeonHeads celé jedno špecializované oddelenie NEON hi-tech shows. A potom idú pekne predstavenia, kde kombinujeme crazy artwork (napr. kostým vyrobený z kreditných kariet, káblov, klávesníc atď.) s našimi talentovanými 4in1ARTISTS.

Na záver, má Petra Marko svojich hrdinov?

Samozrejme. Martin Marko, Andre Navarro, Táňa Ondrejková a navždy bude mojou top hrdinkou moja nebohá maminka.

Ďakujeme Petra!

Niečo normálne do inboxu